Päätin testata pyörää myös hieman pidemmällä matkalla ja
torstaina suuntasin töiden jälkeen asiointireissulle sähköpyörällä. Käytin
matkalla pienintä sähköavustustehoa ja ylämäissä käytin lisäkaasua. Reitillä
ajoin asfaltin lisäksi hiekkatiellä sekä testimielessä pienemmällä
hiekkapolulla jonkin matkaa.
N. 40 km ajon jälkeen akun varaustilan ilmoittava valo alkoi
vilkkua kertoen akun varauksen olevan vähissä. Kytkin sähköavustuksen kokonaan
pois päältä tässä vaiheessa. Ilman sähköavustusta pyörä oli hyvinkin raskas
poljettava, mutta onneksi matkaa ei ollut enää paljoa jäljellä.
Kyseisellä pyörällä ei siis kannata suunnitella kovin
pitkälle lähtevänsä, ettei tule raskasta paluumatkaa. Mielestäni akun kesto on
turhan pieni, mikäli sähköpyörällä aikoo korvata autoa tai julkista liikennettä
asiointimatkoillaan. Toisaalta jo pyörän mallista (naisten kaupunkipyörä)
pystyi päättelemään, ettei sitä ole tarkoitettu näin pitkille matkoille. Eikä
niitä kovin mielellään teekään, sillä hiukankin epätasaisemmalla alustalla
pyörä pitää kovaa kolinaa ja nitinää, mikä alkaa pidemmän päälle ärsyttää.
Perjantaina testasin vielä uudemman kerran sähköpyörän ja
junan yhteiskäyttöä aamun työmatkalla. Olin liikkeellä samaan aikaan, kuin
maanantaina, eli 6:05 I-junalla Pasilasta kohti Tikkurilaa. Junassa oli hieman
enemmän matkustajia kuin maanantaina, tällä kertaa selvästi enemmän
lentokentälle menijöitä matkalaukkuineen. Mitään ongelmia pyörän kuljetuksessa
ei ilmennyt tälläkään kertaa ja voin suositella junan ja pyörän yhteiskäyttöä
työmatkojen kulkemisessa ennen aamun ruuhka-aikaa.
Yhteenveto viikosta:
Testijakson aikana ajoin sähköpyörällä yhteensä n. 165 km
lyhimmän matkan ollessa 3 km ja pisimmän 44 km sekä kaksi matkaa junalla pyörän
kanssa. Testin perusteella sähköpyörä on parhaimmillaan ylämäissä ja lyhyehköillä
matkoilla hyväkuntoisilla teillä. Sen sijaan kovin pitkälle ei kannata pyörällä
lähteä akun rajallisen kapasiteetin vuoksi. Omalla työmatkallani sähköpyörä ei
tuonut käytännössä ajansäästöä tavalliseen polkupyörään verrattuna. Suurin
hyöty oli juuri ylämäissä, joissa ero normaaliin pyörään oli selkeä.
Vastaavasti hyötyliikunnan määrä jäi sähköpyörällä vähäisemmäksi. Testijakson
aikana ajokelit olivat hyvät ja pyörän kulkua talvella lumisilla teillä olisi
mukava vielä testata.
Sähköpyörä on varmasti hyvä auton/julkisen liikenteen
korvaaja lyhyehköillä matkoilla ja kuljettaessa jätevoimalan kaltaisiin,
huonosti julkisilla liikennevälineillä saavutettavissa oleviin paikkoihin. Myös
juna-sähköpyörä yhdistelmää työmatkaliikkumiseen voin suositella käytettäväksi.
t. Pekka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti