torstai 15. syyskuuta 2016

Sähköpyörä korvaa hyvin auton lyhyemmillä matkoilla

Vantaan Energian Pekka testasi sähköpyörää työmatkallaan viikon ajan ja kilometrejä kertyi huimat 165.

Päätin testata pyörää myös hieman pidemmällä matkalla ja torstaina suuntasin töiden jälkeen asiointireissulle sähköpyörällä. Käytin matkalla pienintä sähköavustustehoa ja ylämäissä käytin lisäkaasua. Reitillä ajoin asfaltin lisäksi hiekkatiellä sekä testimielessä pienemmällä hiekkapolulla jonkin matkaa.



N. 40 km ajon jälkeen akun varaustilan ilmoittava valo alkoi vilkkua kertoen akun varauksen olevan vähissä. Kytkin sähköavustuksen kokonaan pois päältä tässä vaiheessa. Ilman sähköavustusta pyörä oli hyvinkin raskas poljettava, mutta onneksi matkaa ei ollut enää paljoa jäljellä.


Kyseisellä pyörällä ei siis kannata suunnitella kovin pitkälle lähtevänsä, ettei tule raskasta paluumatkaa. Mielestäni akun kesto on turhan pieni, mikäli sähköpyörällä aikoo korvata autoa tai julkista liikennettä asiointimatkoillaan. Toisaalta jo pyörän mallista (naisten kaupunkipyörä) pystyi päättelemään, ettei sitä ole tarkoitettu näin pitkille matkoille. Eikä niitä kovin mielellään teekään, sillä hiukankin epätasaisemmalla alustalla pyörä pitää kovaa kolinaa ja nitinää, mikä alkaa pidemmän päälle ärsyttää.

Perjantaina testasin vielä uudemman kerran sähköpyörän ja junan yhteiskäyttöä aamun työmatkalla. Olin liikkeellä samaan aikaan, kuin maanantaina, eli 6:05 I-junalla Pasilasta kohti Tikkurilaa. Junassa oli hieman enemmän matkustajia kuin maanantaina, tällä kertaa selvästi enemmän lentokentälle menijöitä matkalaukkuineen. Mitään ongelmia pyörän kuljetuksessa ei ilmennyt tälläkään kertaa ja voin suositella junan ja pyörän yhteiskäyttöä työmatkojen kulkemisessa ennen aamun ruuhka-aikaa.


Yhteenveto viikosta:
Testijakson aikana ajoin sähköpyörällä yhteensä n. 165 km lyhimmän matkan ollessa 3 km ja pisimmän 44 km sekä kaksi matkaa junalla pyörän kanssa. Testin perusteella sähköpyörä on parhaimmillaan ylämäissä ja lyhyehköillä matkoilla hyväkuntoisilla teillä. Sen sijaan kovin pitkälle ei kannata pyörällä lähteä akun rajallisen kapasiteetin vuoksi. Omalla työmatkallani sähköpyörä ei tuonut käytännössä ajansäästöä tavalliseen polkupyörään verrattuna. Suurin hyöty oli juuri ylämäissä, joissa ero normaaliin pyörään oli selkeä. Vastaavasti hyötyliikunnan määrä jäi sähköpyörällä vähäisemmäksi. Testijakson aikana ajokelit olivat hyvät ja pyörän kulkua talvella lumisilla teillä olisi mukava vielä testata.



Sähköpyörä on varmasti hyvä auton/julkisen liikenteen korvaaja lyhyehköillä matkoilla ja kuljettaessa jätevoimalan kaltaisiin, huonosti julkisilla liikennevälineillä saavutettavissa oleviin paikkoihin. Myös juna-sähköpyörä yhdistelmää työmatkaliikkumiseen voin suositella käytettäväksi.

t. Pekka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti