keskiviikko 7. syyskuuta 2016

Suurin hyöty ylämäissä

Vantaan Energian Pekka aloitti sähköpyöräkokeilun syksyisessä säässä. Hän testaa työmatkallaan myös sähköpyörän kuljettamista junassa.

Maanantaina aloitin työmatkan kotoa klo 5:45, josta ajoin Pasilan asemalle pyörällä. Tuohon aikaan ei paljoa liikennettä ollut, joten matkanteko oli joutuisaa. Pasilasta jatkoin matkaa 6:05 lähtevällä I-junalla kohti Tikkurila. Pasilasta junaan nousi lisäkseni kymmenkunta ihmistä ja muutenkin juna oli koko matkan ajan todella tyhjä. Täten pyörän kuljettaminen junassa oli vaivatonta. Tikkurilan asemalla pyörää kuljettavat on otettu hyvin huomioon ja laiturilta pääsi hyvin pois pyörän kanssa. Tikkurilasta jatkoin matkaa polkien kohti jätevoimalaa. Ensimmäisen kerran sähköavustuksesta oli todellista hyötyä Kuusikon kohdalla kehä III:n varressa olevassa ylämäessä, jossa pyörä kulki kevyesti. Matka jätevoimalalle sujui kaiken kaikkiaan ongelmitta. Perillä olin klo 6:45, eli tunti työmatkaan tällä tavalla meni. Yhteensä aamulla sähköpyörällä kilometrejä kertyi n. 12,5.

Pasilan juna-asema
Pyörän kuljettaminen junassa vaivatonta

Iltapäivällä ajoin jätevoimalalta kaupan kautta kotiin. Ostokset sai hyvin mahtumaan pyörän etukoriin. Kilometrejä kertyi 18,7 ja ajoaikaa 47 minuuttia, joten omalla kohdallani aamulla testaamassani juna-pyörä -reitissä ei matka-ajan ja pyöräilykilometrien suhteen ole järkeä.



Tiistaina aamulla tulin sähköpyörällä suoraan kotoa töihin ajaen maksiminopeutta, mitä pyörä kulki. Matka-ajassa ei suurta eroa ole verrattuna siihen, mihin olen saman matkan omalla pyörällä taittanut. Kadut olivat lähes tyhjiä ja liikennettä ei paljoa ollut, joten vapaasti sai ajella. 

Tyhjät kadut
Työpaikalla
Suurin hyöty sähköpyörällä on ylämäissä, jossa sähköavustuksesta on selkeästi hyötyä. Vastaavasti alamäissä pyörällä ei uskalla niin lujaa ajaa, kuin omalla, koska sähköpyörän jarrut ovat tehottomat. Aiemmat testaajat varoittivat minua pyörän jarruista, mutta silti yllätyin niiden tehottomuudesta. Lisäksi tasaisella pyörä ei tunnu kulkevan yli 25 km/h, vaikka kuinka polkisi ja vääntäisi kaasua.

t. Pekka


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti